Nyårsdagen

Tankar inför helgen
Nyårsdagen
I Jesu namn

Visste du att nyårsdagen aldrig haft något svenskt personnamn i almanackan. Annars har alla andra årets dagar alltid en, eller flera namn nedtecknade. Jag läste att nu är världens mest vanligaste flicknamn Sofia, och i den namnbok som jag har införskaffat där står det att Sofia betyder vishet på grekiska.

Min hädangångna mor var helt märkligt konstruerad i sin hjärna. Hon kunde namnen på alla byns barn, kusiner och släktingar. Hon hade själv fött tretton barn, varav en dog i födseln, naturligtvis kunde hon alla sina barns namn, men namnen på de trettiosju barnbarnen och 57 barnbarnsbarnen de kunde hon också. Tänk om jag hade fått ärva bara en tiondel av mammas namn minne, då hade jag varit glad. Jag som präst möter ju väldigt mycket människor, men jag har helt fel yrke, om det nu skulle vara så, att min uppgift vore att hålla rätt på namn och släkter. Men nu är min uppgift att proklamera, presentera, förkunna, förklara och peka på honom som bär det namnet som är världens räddning.

Till helgen firar vi nyår och då gör vi lite av ett bokslut för året som gått. Det nya året börjar vi med ett helt nytt, oskrivet blad fram för oss. Vad har hänt under året som gått funderar vi, men visst väcks också tanken, vad kommer att hända under det nya året?

Kyrkan börjar det nya året i Jesu namn. Jag skrev att i den svenska almanackan finns det inget nedtecknat namn för denna dag, men Guds församling börjar alltid med namnet som är över alla andra namn. Jesus som är Guds Messias, han som är begynnelsen och änden, hans namn lyser som en fyrbåk över vår värld. Hans namn betyder Herren räddar. Profeten Jeremia talade ut dessa namn över Jesus. ” Detta är hans namn: Allvis härskare, Gudomlig hjälte, Evig Fader, Fredsfurste.” Dessutom sägs det om honom att han är vishetens begynnelse för att återknyta till namnet Sofia. Sofia är nu världens mest vanligaste flicknamn, men Jesu namn är det mest kända och viktigaste av alla namn.

Han som är vishetens begynnelse och Allvis härskare, han har hand om det nya året som kommer. Du och jag får börja det nya året med att överlämna vår framtid, vårt nya år, i Herrens barmhärtiga händer. Det är en stor tröst och visdom hos Gud, att vi inte vet vad som ska hända under detta nya år, men ett vet och tror jag, det är, att Jesus Kristus, han som är vår bäste vän, han har full kontroll på allt. Han känner dig vid namn, han vet hur just du har det i denna stund. Jesus har full koll på din livssituation, hans vilja var att just du skulle finnas till. Han inte bara känner dig vid namn, han vet också om allt det du fått genomleva. Han finns där vid din sida. Han kommer inte att överge dig eller lämna dig. En liten uppmuntran och tröst från en av nyårsdagens texter vill jag räcka dig.
”Glömmer en kvinna sitt lilla barn, bryr hon sig inte om den hon själv har fött? Och även om hon skulle glömma, glömmer jag inte dig. Nej ditt namn är skrivet i mina händer.” (Jesaja 40)




Ett gott nytt år önskar jag dig.
Gösta Degerman

Juldagen

Tankar inför helgen
Juldagen
Jesu födelse

I Piteå har Piteå Kristna råd och Piteå kommun tillsamans startat upp ett härbärge för de som är helt utan bostad. De flesta av dem som sover över i härbärget är de tiggare som vi möter utanför butikerna som vi besöker. Men även svenskfödda som det gått snett för i livet finns med bland dessa som är i akut hjälp av sängplats och värme. Tyvärr räcker inte sovplatserna till för alla dem som behöver.

I härbärget får de möjlighet att sova i sköna sängar med rena lakan och även möjlighet till dusch och tvätt. Vid anställningen av härbärgevärdar har tonvikten lagst på social kompetens.
Jag har tidigare skrivit om att jag och hustrun har flyttat femton gånger. De gånger vi bott i lägenhet har vi haft turen att mötas av väldigt fin service av bovärdarna. De har visat upp en väldigt fin social kompetens. Det är inget undatag den här gången. När vi ringer om hjälp kommer bovärden genast för att lösa våra problem. Det gör det extra skönt, att i min ålder få möjlighet att bo, som vi nu får göra.

I jultexten läser vi i inledningen att ” Vid den tiden utfärdade kjesar Augustus en förordning om att hela världen skulle skattskrivas”. Josef och Maria tog sig då den långa vägen från Nasaret, till Betlehem, trots att Maria var höggravid. Men i texten står det, att det inte fanns plats för dem i härbärget. Men vi kan läsa in, även om det inte står så i texten, att det fanns en ”bovärd”, som såg svårigheterna för det unga paret, han öppnade upp sitt stall, och gjorde iordning ett boende för dem i halmen. ”Bovärden” gjorde det han kunde för de unga.

Jag och hustrun har liksom Maria och Josef fått uppleva under åren hur vänner har gjort så gott de kunnat för mig och min familj. Vi har fått stöd och hjälp från många underbara människor.
Det är något av detta som julevangeliet handlar om, nämligen att någon kommer till vår hjälp.  Jesus som Guds Son, han kommer till detta jordegrus för att hjälpa oss hem. Han är vår bovärd, som ställt allt iordning för oss i sin himmel.
Jesus säger att, ”i min Faders hus finns många rum.” Där är det inte någon som behöver stanna ute i kylan utan han har öppnat en ny och levande väg för alla människor i alla tider. Den som vill han får komma och ta del av det härbärge som Jesus ställt iordning.

Julens budskap handlar om att Guds fred och frid har kommit till jorden, och att Guds kärlek till sin skapelse visar sig i hans egen älskade Son.

”Ty så högt älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte ska gå under utan ha evigt liv.” Johannes 3:16.

En rikt välsignad och god jul önskar jag dig.

Gösta Degerman

Andra advent

Tankar inför helgen
Andra advent
Guds rike är nära

I vår nya lägenhet på Furulund piper och tjuter det på olika sätt. Den mekaniska ventilationen susar och mikrovågsugnen piper både när den startar och när den är färdig plus att den piper till om vi glömt något i ugnen. Kylen och frysen piper om vi glömt stänga den ordentligt. Diskmaskinen, torktummlaren och tvättmaskinen de piper till när de startar och slutar eller när något är på tok.
Förutom dessa vardagsmaskiner har vi båda var sin mobiltelefon som ofta plingar till eller ringer.
Vi lever i en värld, där vi som börjar bli till åren, får hjälp att komma ihåg, och även varnas när något är på gång att bli fel, eller att vi behöver påminnas om att inte glömma.

Vi firar andra advent till helgen, det är en helg där vi påminns om, att Jesus snar ska komma. Andra advent handlar om ett andra advent. Ni vet väl redan vid det här laget att advent just betyder väntan eller ankomst. Texterna för oss in i dramat om Jesu andra ankomst till vår jord. Det är livfulla och dramatiska texter, där Jesus talar om att folk ska förgås av skräck, och himmelens makter ska skakas.
”När allt detta börjar, så räta på er och lyft era huvuden, ty er befrielse är närmar sig.” säger Jesus.
När vi ser och hör varningssignalerna då ska vi vara på vår vakt så att inte våra sinnen fördunklas av livets bekymmer.
I vår lägenhet har vi en massa varnings signaler som påminner oss om att stänga frysen eller plocka ut mikron eller svara på något meddelande i telefonen. När vi läser Guds ord blir vi påminda om, att vi inte ska leva här på jorden i all evighet. Vi blir påminda om att det finns en evighet som väntar på oss en dag.
När du och jag sjunger de kända jul och advents psalmerna, då påminns vi om att vara vakna och bedjande inför Jesu ankomst.
Har du tänkt på innehållet i dessa vackra advents psalmer?
Vi sjunger inte om tomten, utan vi sjunger, vi längtar och väntar, att Han som är universums Herre och skapare ska komma för att hämta oss hem.
I psalmen 109 ”Det susar genom livets strid,” där sjunger vi i tredje versen: ”Han kommer med ett sällsamt bud från kärlekens och nådens Gud att bringa till de sina. Så öppna hjärtats tempelhus och låt hans rika, fulla ljus därinne klart få skina. Då blir Guds under sett och känt, det är advent det är advent!”
Advents tiden är en tid då vi förbereder oss, och uppmuntrar oss, att hålla oss vakna och bedjande inför världshistoriens slutskede, i det att vi väntar på att Jesus ska komma till oss.
Psalmen 109 skrevs av Carl Boberg, han var både predikant författare och riksdagsman, Hans mest kända psalm är ”O store Gud.” Han levde under senare hälften av 1800 talet då väckelsens eldar var brinnande i Sverige. Han fick vara en tröstare, uppmuntrare och varnare vid denna tid, då spriten och sedeslösheten var stor i vårt land.
Min fru och jag behöver varningssignaler i vårt hem, så att vi inte glömmer bort maten i mikron, eller att maten i frysen inte ska tina bort.
Men vi behöver också sådana män och kvinnor som Carl Boberg, som hjälper oss att lyfta blicken, och spänna våra öron till att höra signalerna från himlen.

En skön andra advent önskar jag dig
Gösta Degerman

Ett nådens år

Tankar inför helgen
Första söndagen i advent
Ett nådens år


Sen vi gifte oss 1973 har jag och min hustru flyttat femton gånger. Flera av flyttarna har varit på grund av arbets--förhållanden, men de flesta gångerna har det varit av ren nyfikenhet och lite äventyrslystnad. Det har blivit något av vår ”grej.”
Nu är vi på väg att flytta till Furulund, dit vi flyttade 1981 efter mina teologiska studier, men den här gången blir det inte till ett hus utan till en lägenhet på marknivå. Det är mina trilskande fötter som är orsaken till vår flytt. Jag tänker att om det blir ännu värre i mina fötter, då har jag i varje fall inga trappor att gå i.

Vid varje flytt har jag skrivit ner olika utlägg vi gjort i hus eller lägenhet. Det är har blivit en sorts översikt för mig över vad som kanske, en gång i framtiden, kan få vara till hjälp för våra barn och barnbarn när det är deras tur att byta bostad.
Nu är vi inne i advents och juletiden där vi är i förväntan på att Jesus snart ska komma för att hjälpa oss till den slutgiltiga flytten. I sin himmel har han ställt iordning en bostad till alla som vill komma med. ”I min Faders hus finns många rum”, säger Jesus. I slutet på kyrkoåret talas det om att böcker ska upplåtas och det som är nedtecknat ska komma fram i ljuset. Nu i början på det nya kyrkoåret talas det om ett nådens år från Herren.
För mig är det varje år ett nådens år. Tänk så underbart att varje morgon få vakna upp med namnet Jesus på sina läppar. För mig är det en stor nåd, att varje år och varje dag börja i namnet Jesus. Jag förstår att det verkar konstigt och mysko det jag skriver, men det är så underbart stort, att få äga Jesus i sitt hjärta, och veta att jag har en vän som ställt iordning en bostad, ett rum åt mig i sin himmel. Där behövs inte mina anteckningar om utgifter och inköp. Där är allt iordningställt med kläder, värme, ljus och allt det som jag kan behöva.

Advent betyder bland annat ankomst, eller rädda oss, vi väntar på att Jesus ska komma till oss. Den stora skaran som jublande följer Jesus in i Jerusalem vet inte riktigt hur de nog ska kunna hylla honom där han kommer ridande på en Åsna. De tar till och med sina kläder och lägger dem på marken framför Jesus. De hade ingen röd fin matta att rulla ut framför honom istället tar de av sig sina mantlar och lägger de på marken tillsammans med palmblad. De ville få uttrycka sin stora kärlek och vördnad för denne Jesus, som de hyllar med lovsången från psaltaren 118.
”Hosianna Davids son! Välsignad är han som kommer i Herrens namn. Hosianna i höjden!”
Hur har du det? Är du beredd att ge Jesus din hyllning när han kommer? Är du beredd att byta bostad?
De sista orden i vår bibel är en välkomst hyllning i förväntan på att Jesus ska komma. Där skriver aposteln Johannes om Jesu ankomst: ”Ja, jag kommer snart. Amen, kom Herre Jesus”
Advents och Jultiden handlar inte om tomtar,vättar, julklappar och julskinka, nej det handlar om något så allvarligt som att Gud stiger ner till detta jordegrus för att rädda oss från undergången och föra oss hela vägen hem till vår nya bostad i himlen.

En skön välsignad adventstid önskar jag dig.

Gösta Degerman

Kristi återkomst Kristi återkomst

Tankar inför helgen
Domsöndagen
Kristi återkomst

Det här med bilkörning är ju som ett kapitel för sig. Hur svårt är det inte att hålla sig lugn ibland när någon medtrafikant beter sig lite väl underligt. Ta det här med fartkameror som ett exempel. Hur många av oss har inte blivit omkörda strax innan en fartkamera dyker upp. Jag kör ganska ofta sträckorna, Piteå – Boden och Piteå – Umeå. Det finns otaliga fartkameror efter dessa sträckor.

En gång vid en av dessa resor blev jag omkörd av en bilist som hade betydligt mer bråttom än jag, då kunde jag se hur hela bak partiet blev upplyst av den framförvarandes bromsljus på grund av en fartkamera. Då dök tanken upp i mitt sinne att den fartdåren måste lära sig trafikreglerna, och att han betedde sig som en riktig ögontjänare.
Men min hustru, som kan läsa mina tankar, påpekade då lite varsamt att, ” Varför bromsar du inför fartkameran”?
Naturligtvis bromsade jag också in inför stolpen med polisögat. Jag var också en ögontjänare som snabbt tittade på hastighetsmätaren och upptäckte att jag körde för fort.
Söndagens texter handlar om den yttersta domen.
Visst är det ofta så att vi ser felen hos andra, men inte våra egna felsteg. Vi kan ofta försvara våra handlingar med olika argument, som att det var hans fel, eller det var han som började, eller han får skylla sig själv.
När vi står inför domen kan vi inte skylla på någon annan. Allt kommer att dras fram i ljuset. Liksom det görs i #me too rörelsen idag där den ene efter den andre av våra kändisar avslöjas som dekadenta, osedliga i sin syn på kvinnor.
Inför Gud är vi alla under domen. Men Jesus säger att, ” den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv. Han faller inte under domen utan har övergått från döden till livet.”
Jag tycker om att predika på domsöndagen därför att jag får tala om för åhörarna att domen den har gått över Jesus, och i hans lidande och korsdöd har jag, och en hel värld blivit friförklarad.
Det är därför vi i kyrkan talar så mycket om Jesus. Det är i honom vi får gömma oss. Han är vår försvarare inför Faderns domstol. Satan som är emot allt det som Gud står för han anklagar oss ständigt. Men Jesus han ställer sig inför Gud Faderns ansikte och säger att allt det som Satan försöker anklaga oss för det har Jesus redan gjort för oss. Han har sonat, han har förlåtit, han har renat och friköpt oss från alla anklagelser som fördömer oss.
I många kyrkor målades ett stort öga ovanför altaret som symboliserade Guds öga som ser allt. Många har mått dåligt över detta öga, ungefär som för mig med fartkameraögat. Gud ser dig, ajabaja. Men domsöndagen räcker oss ett enormt evangelium. Jesus vår domare och vän ska komma tillbaka för att hämta oss alla hem som vill ha med honom att göra. Han vet och har sett allt, men trots allt, frikänner han alla dem som kommer till honom.

En skön helg önskar jag dig.

Gösta Degerman

Vaksamhet och väntan.

Tankar inför helgen
Söndagen före domsöndagen.
Vaksamhet och väntan.


Världens bäste hockeyspelare genom alla tider är enligt min mening Wayne Gretzky. Han har sagt i ett sammanhang att, ”Du missar 100% av alla de skott som du inte skjuter.”

En mycket enkel ekvation eller tanke. Man måste skjuta för att det ska kunna bli mål. I fredagens
VM playoff match mot Italien sköts det inte alltför ofta, men inhopparen Jakob Johansson han sköt på vinst och förlust en boll som studsade mot en Italiensk försvarare, bollen ändrade riktning och hamnade i den Italienska målburen. Ett noll till Sverige var ett faktum som också stod sig tiden ut.
Jakob Johansson vågade skjuta och det blev mål.

Vaksamhet och väntan är temat för söndagens texter. Det handlar om att leva i förväntan om att Jesus snart ska komma igen. Min känsla är att många människor lever som att de är iakttagare.
De är som hockeyspelaren eller fotbollspelaren som aldrig skjuter. De står som på sidan om och deltar inte direkt i spelet framför mål. De vågar inte skjuta, tänk om det blir fel! De tar sig igenom livet fylld av rädslor för att man är fel, eller att man gör fel.
Många är som ubåtskristna, de lever i sin ubåt, i sin egen lilla värld under veckan, och när söndagen kommer sticker de upp sitt periskop och tittar sig omkring och smyger till kyrka och bönhus för att efter gudstjänsten krypa ner i sin trygga ubåt och förbli där till nästa söndag.

Förstår du vad det är jag försöker säga? Vill du ha ett rikt liv med Jesus måste du försöka att skjuta någon gång. Livet med Jesus är ett dynamiskt liv där vi i vardagen lever ut vårt kristna liv. Vi skjuter våra kärlekspilar, som handlar om Guds nåd, så gott vi kan, mot alla människor vi möter. ”Jesus är kärlek lagd i våra händer” sjunger Bengt Johansson. Jesu kärlek är den medicin som världen behöver idag, den kristna kyrkan är till för att dela den med andra, inte att bara själviskt njuta av hans närhet utan vi är som en tiggare som går till en annan tiggare för att berätta var det finns mat.

I texterna uppmans vi att lyfta blicken uppåt för att vänta på att Jesus ska komma tillbaka till vår jord igen. Som människor ser vi ofta bakåt, vi gräver i vårt förflutna och grämer oss över vad vi gjort eller inte gjort. Vi ser ofta åt sidan och retar oss på våra medmänniskor. Vi ser ofta rakt fram och tar ut i förskott alla tänkbara bekymmer som skulle kunna hända. Vi ser också ofta inåt och vänder ut och in på allt det vi gjort och tänkt.
Men bibeln uppmanar oss att se uppåt. Paulus skriver, ”Vårt hemland är himlen, och därifrån väntar vi också den som skall rädda oss, Herren Jesus Kristus”.
Vi lever i tidens slutskede och vi väntar på att Jesus snart ska komma för att hämta oss hem. Under tiden har vi fått ett uppdrag av vår Herre och det är att berätta om det mest fantastiska som hänt i världshistorien, att Gud blev människa och att han har öppnat himmelens portar för oss.
Wayne Gretzkys råd till alla hockeyspelare kan lika väl vara en god devis, också för oss i kyrkan.
”Du missar 100% av alla de skott som du inte skjuter”.

Allt gott. En skön helg önskar jag dig.

Gösta Degerman


© 2017 Hortlax EFS Kontakt