Det levande ordet

Tankar inför helgen

Sexagesima eller Reformationsdagen
Det levande ordet

”Ooooaaaj där träffade du på en öm punkt!” Det var massören som gjorde djupmassage in i mina värkande muskler och leder. Hortlax församlings medarbetare har ett friskvårdsbidrag där det bland annat finns möjlighet att få massage. En av medarbetarna hade inte möjligt att ta den tiden som var inbokad då passade jag på att snika in mig.

Jag är inte berättigad att få friskvårdsbidrag eftersom jag är pensionär och timanställd, men här såg jag mig min chans till att få hjälp med mina åldrande och stelnande muskler och leder.
När jag lade mig på massagebristen frågade jag massören om han hade någon kraft kvar fingrarna efter att ha masserat så många under eftermiddagen. - Ja du får väl känna efter om en stund, sa han. När han hade knådat färdigt min gamla kropp frågade han. - Nå vad tyckte du? Fanns det kvar någon kraft i i mina fingrar? Det blev många små smärtsamma utrop från mina läppar innan han var färdig. Jo men visst, nog hade han kraft kvar i fingrarna. Lite små yr lämnade jag massagebristen och gick ner till expeditionen där jag möttes av små leenden från personalen som visste vilken behandling jag genomgått, förmodligen hade de hört mina stönade, och stånkande läten av smärta.

Hustrun brukar säga efter det att jag har masserat hennes axlar att det är ”ont skönt.” Det ordet kunde jag också använda efter massörens behandling av min sargade kropp.

”Ont skönt,” det kan jag säga om att läsa Guds ord. Ordet är skönt att läsa och ta in i sitt liv. I Helgens texter skriver Paulus i Romarbrevet 10 om att ”skönt ljuder stegen av dem som bär bud om goda ting.”
Guds ord är ett levande ord, det tröstar och uppmuntrar men det kan också göra ont i den meningen att ordet avslöjar våra innersta tankar.
Luther gjorde den upptäckten att ordet var levande när han mitt i sin ångest sökte efter en nådig Gud. Där mitt i sin förtvivlan upptäckte han att all nåd fanns i Jesus.

En vän till mig har berättat, att när han upptäckte nåden i Jesus, då blev ordet så levande, att orden i princip studsade upp från bibelbladet, han beskrev det som att ha tittat ner i en asfaltkokare. Ordet fullkomligt knockade honom. Allt föll på plats. Liknade upplevelse var det för Saulus som blev en Paulus när han i sin blindhet fick sin syn tillbaka och förstod att Jesus var Guds Messias. Jesus själv säger i Johannes 6:63 ”De ord jag har talat till er är Ande och liv.”

”Ont skönt ”, sa jag att det var att möta massören, så är det också att mötas av Guds ord. Hebreerbrevets författare berättar att ordet är som ett tveeggat svärd. ” Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger så på djupet att det skiljer själ och ande, led och märg och blottlägger hjärtats uppsåt och tankar.” Hebreerbrevet 4:12

En skön helg önskar jag dig!

Gösta Degerman






Nåd och tjänst

Tankar inför helgen
Septuagesima
Nåd och tjänst
”Är det du som äger den röda bilen här, det verkar som om du fått pyspunka.” Det var en vänlig själ som gjorde mig uppmärksam på att höger framdäck såg väldigt platt ut.
Vi, hustrun och jag var på väg ut ur pizzerian där vi ätit kvällsmat, då den vänlige manen gjorde mig uppmärksam på hur mitt vänstra framdäck hade sjunkit ihop.

Som tur var fanns det en bensinmack ett hundratal meter bort, jag gjorde den bedömningen att jag nog kunde köra den korta sträckan med nästintill lufttomt däck. Där fick jag möjlighet att blåsa in luft i däcket så att jag kunde ta mig hem. Det här pyspunka fadäsen uppstod en kväll mitt i veckan, vilket gjorde att gummiverkstaden var stängd. Den stränga kylan var också ett problem, om jag skulle våga mig på att skruva ditt mitt reservdäck. Efter en liten bön till vår Herre beslöt mig för att lämna problemet till morgondagen. Men med andan i halsen, följande morgon, skyndade jag mig upp för att se om däcket var utan luft igen. Men det fanns kvar luft i däcket och då vågade jag mig på att köra iväg till gummiverkstaden, där det konstaterades att ventilen var trasig.
Verkstadskillen bytte ventilen och nu är problemet ur världen.
Till helgen kan vi läsa om hur Paulus är tacksam över församlingen i Filippi. Han säger att han tackar Gud varje gång han tänker på dem i sina böner.
Jag känner en stor tacksamhet till den vänliga människan som gjorde mig uppmärksam över att luften var på väg att ta slut i mitt framdäck. Likaså till gummiverkstadens personal som hade vänligheten att ta sig ann min pyspunka på en gång.
Ni vet att jag är präst och predikant och som sådan ser jag ofta mina möten med människor som en hälsning från Gud. Jag försöker att se det Gudomliga i varje möte.

Mina tankar gick till att fundera över ”pyspunka.” I bland kan vi som människor hamna i den situationen i livet att vi liksom får pyspunka. Jag menar att vi lever våra liv och allt flyter på, men så en dag upptäcker vi att luften helt plötslig tar slut. Orken tar slut, livet hamnar på sparlåga. Det kan vara arbetet som sakta har tagit all ork och kraft ifrån en. Det kan vara dödsfall i familjen, sjukdom eller olösta konflikter, som sakta fått luften att pysa ut ifrån oss. Vi blir orkeslösa och vi tappar livslusten, eller att det bara blir alltför tungt att ta sig upp från sängen, vi har fått pyspunka i våra liv.
Då är det skönt att ha en nådefull familj, arbetsledare eller läkare, som ser att här måste någon vara med och dra i handbromsen.

Livet i den kristna kyrkan kan också vara på det sättet. Att vi helt plötsligt upptäcker att vi inte orkar be, inte orkar läsa eller gå i Gudstjänst. Vi behöver hjälp för att kunna leva vidare.
Liksom jag fick hjälp av några vänliga människor till att fixa min pyspunka, kan du och jag vara varandra till hjälp, när någon av oss har hamnat i den situationen som jag försökt beskriva.
Nåd och tjänst är rubriken för söndagen som kommer, vi, du och jag får vara varandra till tjänst.
Lägg märke till det finurliga i rubriken, att det börjar med Nåd, sedan tjänst.
När vi själva har fått ta del av nåden från Gud och människor, då kan vi med glädje leva i tjänst för andra.
Har du pyspunka i ditt andliga liv, sök då upp en själavårdare som kan hjälpa dig att se nåden, för när vi upptäcker nåden då växer en vilja till tjänst.

Allt gott

Gösta Degerman

Sådd och skörd

Tankar iför helgen
Femte söndagen efter trettondagen
Sådd och skörd

Men går du i morgonrock fortfarande! Det var hustrun som gjorde den iakttagelsen klockan 11.30 på tisdagsmorgonen. Jag försvarade mig med att jag suttit i telefonen och arbetat framför datorn till lunchtiden. Att gå i morgonrock långt in på förmiddagen det är sådant jag kan göra nu när jag är pensionär, och snart går även hustrun in i den tiden då vi blir tids miljonärer.
Det kommer en tid framöver, då vi kommer att få träna oss att vara tillsammans under dygnets 24 timmar. Lite inkörningsproblem kommer det säkert att bli, men just nu så tränar vi lite på pensionärslivet eftersom hustrun är sjukskriven för inflammation i en fot. Vi går runt i lägenheten, stannar upp i fönstret läser av temperaturen som stadigt håller sig under tiograders strecket. Vi gör den reflexionen att de snöar ute. ”Jaha det snöar idag,” säger vi till varandra, medan vi ser hur snön lägger sig som ett mjukt täcke över både träden och bilarna. Vi påminner varandra om vilken tur vi har som får bo i en lägenhet. Ingen snöskottning eller rädsla att få överraskande utgifter som en trasig spis eller frys. Vi har upptäckt tryggheten i att hyra vår bostad. Vi kan sätta oss ner, läsa en tidning eller lägger ner lite extra tid till kaffekokning eller matlagning utan att bekymra oss om värmen i elementen. Köksklockans rytmiska tickande hörs över hela lägenheten, det skapar också en extra harmoni till oss.
Trotts pensioneringen har jag fortfarande många arbetsuppgifter i församlingarna, det kan vara kontakter med dopfamiljer, sorgehus, bönesamlingar och dylikt som pockar på mitt engagemang. Visst måste jag förbereda predikningar fortfarande och skriva mina krönikor, men jag får göra det i ett avslappnat morgonrocks tempo.
I helgen möter vi Moses i den gammaltestamentliga texten. Han är överhopad med arbete, trots att han för länge sedan, ur svensk synvinkel, borde ha varit pensionär och levt ett stilla och lugnt liv. Men där ute i öknen, på Guds uppdrag, delegerar han ut ansvaret till sjuttio av de äldste i Israel. De ska vara Moses behjälplig i ansvaret att leda folket. Gud tar av den Ande som vilade över Mose och fördelade denne Ande över de sjuttio äldste. Två av dessa fanns inte med vid uppenbarelsetältet när Anden kom över dem, de var inne i lägret men där föll Guds Ande också över dem. Vissa personer ville då få Moses att stoppa dem. Men det föranleder Mose att önsketänka: ” Om ändå allt Herrens folk vore profeter! Om Herren ändå ville låta sin Ande komma över dem alla!”
Jesus sa inte, gå ut i hela världen och gör alla till kristna, eller gå uti hela världen och bygg kyrkor. Nej han sa, ”Gå ut i hela världen och gör alla människor till lärjungar.” Moses önskan om att Anden skulle falla över allt folket, det blev till verklighet vid den första pingstdagen.
Vi, du och jag, har blivit kallade ut till att vara skördearbetare, att vara Jesu Kristi lärjungar, i den Helige Andes kraft. Vi är kallade att göra hans gärningar synliga i denna värld. Vi har fått ett uppdrag från vår Herre, att vara lärjungar, att efterlikna vår lärare, att göra som han gör. Eller som Jakob, Jesu bror skriver, ”Att vara ordets görare.”
Rubriken för söndagen som kommer är sådd och skörd. Hur ska skörden kunna bärgas om såningsapparaten har krackelerat, eller för den delen, att lien är för ovass för att kunna bärga skörden.
Du och jag kan med fördel och med gott samvete gå i våra morgonrockar, men det hindrar oss inte att också vara engagerade i sådden och skörden.
En skön helg önskar jag dig
Gösta Degerman




© 2017 Hortlax EFS Kontakt