Kristus är uppstånden

Tankar inför helgen
Påskdagen
Kristus är uppstånden

” Hurra för livet, ett fyrfaldigt leve för mormor.” Ungefär så där lät det för ett par veckor sedan, när min hustru Anita, och även jag, överraskades av barnens och barnbarnens kärleksförklaring. De ville fira tio års minnet av att mormor fick livet åter. För tio år sedan fick Anita en hjärtinfarkt och vi var på väg att mista henne. Barnen kramade om sin mormor och gav henne teckningar och andra alster de gjort.

Barnen och barnbarnen ville fira mors, mormors och farmors uppståndelsedag. Den dagen, för tio år sedan, den minns jag som i går. Det var en traumatisk upplevelse för hela familjen. Flickorna följde mig till Sunderbysjukhus där vi i förtvivlan ropade till Gud för mammas liv. Vi grät och bad, vi ville ju inte mista henne. Jag ringde sonen som var i Karibien och berättade vad som hade hänt med mamma. ”Jag kommer hem” sa han, och en långt dygn av resor med buss, tåg och flyg kunde han redan nästa dag möta upp vid sjukhuset.
Några dagar senare flyttades Anita till intensivvårdsavdelningen vid Piteå älvdals sjukhus. Då hon ligger där ber hon att få titta på TV gudstjänsten.
Just denna dag är det påskdagen och barnen sjunger frejdigt ”Uppstått har Jesus hurra, hurra, han lever, han lever i dag. Anita berättade då att hon sjöng med i sången, men upptäckte att hon sjöng på ett annorlunda sätt. Hon sjöng, ”Uppstått har Jesus, hurra, hurra, Han lever, jag lever, han lever, jag lever idag”. Hon hade inte tänkt ut det, men orden kom bara spontant, i glädje över livet hon fått åter.

Nu till helgen firar vi världshistoriens största händelse. Vi firar Påsk. Vi får följa Jesu väg från död till liv. Vi får följa den dramatiska skildringen av hur Gud i sin egen älskade Son ger sitt liv till lösen för en hel värld. Vi följer de förtvivlade lärjungarna, kvinnorna, Jesu moder Maria. Vi hör genom världshistorien ropen, vi hör gråten, och vi känner deras ångest in i vår egen kropp. Men vi får också vara med när lärjungarna och kvinnorna får möta änglarna, budbärarna från himmelen som proklamerar att Jesus är uppstånden, att graven är tom. Vi får också vara med Maria när hon möter Jesus själv. Det är ett crescendo, ett rop över hela världshistorien att Gud vunnit seger över Döden, Satan, ondskan och världen. Jesus har öppnat en ny och levande väg fram till tronsalen för var och en som vill.
I Johannes texten kan vi läsa att Maria från Magdala gråtande tittar in i graven och ser två änglar sitta där de lagt Jesu kropp. Den ene vid huvudet och den andre vid fötterna. Jag tänker att det är en hälsning från Gud till oss i dag, att dessa två änglar sitter på det sättet som de gör. Vid tabernaklet och inne i det allra heligaste stod arken med lagtavlorna, Guds ord till människorna. Där fanns två änglar snidade som sträckte ut sina vingar över arken, med Guds ord, en på vardera sidan. I Jesu grav får vi hälsningen genom de två änglarna att Guds ord, som är Jesus själv, står under den himmelska makternas bevakning. Guds ordet har blivit levande, ordet går uppfyllelse, döden har mist sin makt.
Uppstått har Jesus, hurra, hurra, Han lever, jag lever, Han lever, jag lever idag. Anitas påsksångs tolkning där i sjukhussängen kan du och jag också ta till oss och sjunga.
Till sist hälsar jag dig med kyrkans rop i påsktid, ”Kristus är uppstånden, ja han är sannerligen uppstånden”.
En härlig och välsignad påsktid önskar jag dig.
Gösta Degerman

Vägen till korset

Tankar inför helgen
Palmsöndagen
Vägen till korset

Astrid Lindgren, Evert Taube, Greta Garbo, Ingmar Bergman, Birgit Nilsson och Dag Hammarskjöld. Vad har dessa svenska kändisar gemensamt? Jo deras porträtt finns avbildade på Svenska sedlar. De har olika värde, från 20 kr till 1000kr.
Thore Skogmans Penninggaloppen, har varit en av radions mest spelade låtar: ”Och det är visst och sant han var så glad åt varje slant när han räkna på nytt och på nytt och på nytt så fort han nånsin hant. Ja, se pengar, ja, se pengar är till för bekymmer för fattig och för rik.”
Visst är det sant att pengar spelar en stor roll i vårt samhälle i dag. Vi har den tilltron att pengarna ska rädda oss och ge oss lycka. En av världens mest kända sångare Freddie Mercury, var frontfigur i rockgruppen Queen. Han berättade strax innan sin död, att han var oerhört ensam som människa. Trots miljonerna han tjänat sa han:”Man kan äga allt som går att få i den här världen och ändå vara den ensammaste människan på jorden”.
Det här vittnesbördet delar han med många välbärgade och berömda personer.
I helgens texter följer vi Jesu väg upp till Jerusalem, och vägen till korsdöd och förnedring. Människorna ropar den ena veckan ”Hosianna välsignad vare han som kommer i Herrens namn”, och i slutet av veckan ropar de ”korsfäst, korsfäst.”
Hosianna betyder fräls oss, rädda oss, eller giv seger. Vi Svenskar ropar ut till Astrid, Evert, Greta; Ingmar, Birgit och Dag, fräls oss, rädda oss. Vi tror att pengarna ska rädda oss, rikedomen ska ge oss segern                                                                                                                                                Hur har inte vi Svenskar förändrats under de sista 100 åren.
När jag växte upp var det en självklarhet att öppna upp hemmet för alla som kom. Finns det hjärterum finns det också stjärterum sas det. Om någon behövde en sängplats letades det fram någon gammal tagelmadrass och en hårstoppad kudde som överdrogs med ett hyfsat rent lakan och örngott. Vi var många barn, fattigt hade vi, men kornmjölsgröten den räckte till alla som satte sig kring matbordet.
         Allt eftersom välståndet har ökat har också viljan att öppna upp våra hem minskat. ”Det är statens eller kommunens sak”, säger vi och så bryr vi oss inte längre. I stället planerar vi våra semestrar eller köksombyggnationer, vi satsar allt på oss själva. Vi planerar vår ekonomi, vårt pensionssparande. Vi räknar med att pengarna ska ge oss välbefinnandet och den själsliga friden.
Tore Skogmans sång den skär igenom allt det vi försöker bygga upp. Vårt Hosianna rop är: Astrid, Evert, Greta, Ingmar, Birgit och Dag, fräls oss, rädda oss. Men Guds ord säger att pengarna är roten till allt ont, och att rikedomen kan inte rädda oss. Sverige är en av de mest sekulariserade, individualistiska och rikaste länderna i världen enligt en färsk undersökning. Men ändå ökar strömmen till läkare och psykiatriska vården på ett oroväckande sätt.
Nej pengar, rikedom och välfärd kan inte rädda oss inför evigheten, där gäller det bara en sak och det är att ”du kan ingeting ta med dig dit du går”, skriver sångaren. Inför evigheten gäller helt andra betingelser. Där spelar det ingen roll om du är miljardär och heter Kamprad eller firad rockstjärna med namn som Elvis eller Freddie Mercury eller helgonförklarad som Moder Theresa eller att du fått ditt kändisansikte på en sedel. Inför evigheten gäller det att följa med i hyllningståget upp till Jerusalem, och de tunga stegen till Golgata, för att sen ropa ut i ett crescendo, ”Han är uppstånden”.
Inför evigheten gäller bara en sak för fattig som för rik, det handlar om Jesus.
Allt gott
Gösta Degerman

Guds mäktiga verk.

Tankar inför helgen
Jungfru Marie bebådelsedag
Guds mäktiga verk.

För ett par somrar sedan överraskades vi av en häftig hagelskur ute vid vår sommarstuga. Det började smälla, och leva om, på uteplatsens plasttak. Vi trodde att tallarna intill helt plötsligt släppte sina kottar, men en stark vind svepte fram och en tromb liknande virvel uppstod ute på gräsmattan, som blev fylld med vitt hagel.

På en liten stund blev det lite vinterlikt ute på gräsmattan, och vi blev oroliga att någon av träden skulle blåsa omkull och hamna i stugan. Träden böjde sig mycket hotfullt i vinden, jag tänkte att snart drar stormen iväg med uterumstaket.
Vi blev helt överrumplade av väderomslaget. Från att solen värmt och strålat över en grön gräsmatta, och att vi i lugn och ro suttit och druckit vårt eftermiddagskaffe, till att drivor av hagel fick oss tro att en ny istid var på gång.

Gevalia reklamen ger oss olika bilder av ett oväntat besök. Likaså ger lotto reklamen oss en förväntan att ”plötsligt händer det”.
I helgens texter möter vi Maria,   Jesu mor, som fick ett oväntat besök av ängeln Gabriel. Hon blev överraskad och överrumplad av att plötsligt hände det. Himlen besökte hennes hem. Det var ett högst oväntat besök. Maria reagerade på samma sätt som du och jag skulle ha gjort, hon blev rädd.  
Rädslor är ofta det som styr oss, även om vi inte vill det.
Rädslor inför världsläget, rädslor att bli sjuk, rädslor inför döden, rädslor att bli ifrågasatt, rädslor att inte bli accepterad. Listan kan göras lång när det gäller olika rädslor som styr oss. Rädslorna kan bli som en isande hagelstorm som lägger sig som ett kallt täcke över våra liv. Denna kyliga vind kan bli ett stort hinder för oss att fullt ut leva det liv som Gud hade tänkt om oss.

Men inför den här söndagen vill jag få räcka dig ordet som ängeln sa till Maria. ”Var inte rädd, du har funnit nåd inför Gud”.  
Maria skulle ge barnet namnet Jesus, som betyder ”Gud är frälsning”. Maria skulle få bära fram Guds frälsning till världen.
Någon driftig person har räknat ut att det i vår bibel står 365 gånger, var inte rädd eller frukta inte.
En hälsning för varje dag under året.
Ängelns hälsning till Maria den gäller också till dig och mig. ”Var inte rädd du har funnit nåd inför Gud”. Dom goda nyheterna som bibeln vittnar om, det är att Jesus räddar oss från våra rädslor och öppnar vägen fram till Guds heliga tron.

Jag tror att du och jag kommer att överraskas av Guds väldiga nåd, ”plötsligt händer det”, Gud kommer genom sin Ande, att överbevisa oss om, att han har allt i sin hand. Liksom vi överraskades av en hagelstorm mitt i högsommarvärmen, kommer vi en gång bli överraskade av Guds väldiga nåd när han möter oss med en öppen famn och säger, var hälsad du högt benådade.
Gud vill genom sin Ande överbevisa dig och mig om att vi är himmelska miljonärer. Vi har vunnit högsta vinsten, vi alla, som vill ha med Jesus att göra.

Allt gott
Gösta Degerman

 

Livets bröd

Tankar inför helgen
Midfastesöndagen
Livets bröd

Hast bullar, blixtbullar eller snabba bullar det är en fråga som jag och hustrun ibland kommer i lite ordväxling om. Jag menar, att dessa sockerkaksliknade bullar kallas för hastbullar medan frugan säger blixtbullar. Vem som har rätt, ja det står väl skrivet i stjärnorna.

Jag är Västerbottning, hustrun är Norrbottning, det kan ju i ett större perspektiv inte spela så stor roll, men vi benämner saker och ting olika, det gäller tillexempel maträtter. Jag säger tunna pannkakor medan hustrun säger plättar. Väldigt oväsentligt, och ointressant egentligen, men vi är som många andra barn av den social, regionala uppväxtens sedvänjor och ordbestämmelser.
En katastrof var det för vår yngste son när jag talade om mjukkaka som bakades i bakstugorna hemma vid för fisbröd. Det var ett ord som jag ärvt från mina syskon om just denna kaka. Den orsakade gaser och fick därför namnet fisbröd.
När sonen gick i småskolan fick han och alla andra i klassen frågan av fröken vad de åt till frukost. Då svarade sonen att han åt ett fisbröd med pålägg och mjölk. Alla i klassen skrattade så att de höll på ramla av sina stolar. När sonen kom hem den dagen var han inte glad på mig. Han förklarade för mig med skärpa, att brödet som han åt på morgonen sannerligen inte hette fisbröd utan mjukkaka.

Till helgen har vi brödets söndag, rubriken är ”Livets Bröd.” Jesus föddes i Betlehem som betyder brödsplatsen, han läggs i matho, och han säger om sig själv att han är livets bröd. Vid den sista måltiden bryter han det osyrade brödet och säger till sina lärjungar: ”Tag och ät, detta är min kropp som utges för er. Gör detta till minne av mig”.
Brödet som han delar är det osyrade brödet, som också kallas matza-bröd vid påskmåltiden. Det är en bild på syndfriheten, och han som är syndfriheten, det är han som delar ut detta bröd till sina vänner.
Brödet som lärjungarna fick ta del av var alltså osyrat, och det var naggat och randigt. Jesus säger att detta bröd är hans kropp som bryts. Hans händer och fötter blev genomborrad av spikar och dessutom blev hans sida uppfläkt av ett spjut. Han blev slagen över ryggen, det såg ut som om en plöjare hade plöjt upp hans rygg som det står i Psaltaren 129:3, ”På min rygg har plöjare plöjt och dragit långa fåror”. Håll med om att det finns likheter med det osyrade brödet och Jesu lidandes kropp.

På brödets söndag firar vi inte kanelbullens, mjukkakans, blixt eller hastbullens dag, utan det handlar om ett bröd som har evigt liv i sig. Det är Jesus som är det levande brödet, han blev hånad och föraktad, för att han till den stora hopen sa:  ”Om ni inte äter Människosonens kött och dricker hans blod äger ni inte livet.” Joh 6: 52.
Det är ett bröd som inte förstörs av mögel eller tid. Det är ett evigt bröd, som ger evigt liv. Han som är detta bröd, Jesus Kristus, han vill ge dig och mig ett livsmedel till att orka med att leva ut det liv som han skänkt oss.
På brödets söndag hälsar Jesus oss välkomna in i det rum som kan kallas, skuldlöshetens rum.
Skuldlöshetens rum! Smaka på det ordet. Gå till nattvardsbordet, ät av livets bröd och upplev hur du får beträda skuldlöshetens rum.

Allt gott
Gösta Degerman

Kampen mot ondskan

Tankar inför helgen
Tredje söndagen i fastan
Kampen mot ondskan

Säkerhets läget i världen blir alltmer osäkert, komplext och svårhanterligt säger konteramiral Jonas Haggren till TT. Oron i världen gör att han går till regeringen och ber om ett extra anslag till Sveriges försvarsmakt. Han vill att regeringen fördubblar anslagen till försvaret.

Enligt Jonas Haggren innebär det att personal styrkan skulle ökas från dagens 50 000 personer till ca 120 000 personer år 2035. Fler stridsfartyg och flygplan, plus långdistans robotar, står på hans önskelista. Han menar att det finns en tröskeleffekt i och med att Sveriges försvar skulle uppgraderas. Meningen med en tröskeleffekt är enligt Jonas Haggren att det skulle kosta mer för en fiende att angripa Sverige.

Jag läser ett kapitel från Gamla testamentet varje morgon som en del i min morgonandakt.. Det är ju inte alltid en uppbygglig läsning för mig, eftersom det skrivs så mycket om krig och död. Men ibland när jag läser min bibel är det som om jag hamnar i nutid. Jag tänker att varje gång du och jag sätter oss vid TV:n, eller läser vår dagstidning, då överöses vi av bilder och reportage från jordens alla hörn, om krig och eländes elände.

Det senaste åren har jag träffat många människor från länder där kriget har tvingat dem att fly. Jag har fasat och fascinerats av deras berättelser. Mitt i allt det svåra har många fått ett möte med Jesus.
De berättar frimodigt om sin nyvunna tro och många av dem räds inte för martyrdöden om de skulle sändas tillbaka. De har mött något eller någon som är större än deras rädslor. Det finns många övernaturliga berättelser om hur Jesus har kommit till deras hjälp.

Helgens texter för oss in i ett militärt drama. Det är Israel som står stridsberedd mot Filistéernas här. Vi läser om hur den unge David stiger fram med en stenslunga, mot den väldige Goliat, som var rustad med ett spjut som liknade en vävbom. Om någon vadslagnings sajt i dag hade lagt ut oddsen för att David  skulle besegra Goliat då skulle 100% satsa på Goliat som segrare. David hade inte en uns av chans att besegra denna jätte. Men trots att han inte hade dåtidens moderna stridsverktyg, som spjut och svärd, lyckades han ändå besegra Goliat genom en liten sten som han slungade iväg.
Med orden: Jag går emot dig i Herren Sebaots namn, han som är Israels härars Gud”, sprang David emot Goliat samtidigt som han också ropade över dalen: ”Alla här ska inse att det är inte med svärd och spjut som Herren ger seger”.
Gud gjorde undret som ingen kunde ana, den väldig Goliat föll genom en enkel fåraherdepojkes stenslunga.
Under andra världskriget myntades uttrycket, ”Sverige står väl rustad”! Den kristna församlingen, Guds kyrka på jorden, den står också väl rustad inför kampen mot ondskan. Paulus skriver att: ”Den kamp vi har att kämpa är inte mot kött och blod, utan mot ondskans andemakter i himlarymderna”.
Vi står väl rustad mot det onda om vi har Jesus med oss i vår vardag. Visst, vi blir inte förskonade från all djävulskap som finns runt omkring oss, men vi har en som bär oss igenom allt det onda.
Det är något som våra nysvenskar på ett mycket övertygande sätt hjälpt mig att se.

Allt gott
Gösta Degerman



© 2017 Hortlax EFS Kontakt